Fjällkvanne


Kvanne

Kvanne, 2

Fjällkvanne

Fjällkvanne växer litet överallt här. Den föredrar litet våtare marker såsom bäckkanter eller älvstränder. Den kan bli ca en meter hög och har klotlika flockar med blommor, som är ganska lätt att känna igen. Hela växten doftar aromatiskt och användes tidigare som grönsak, främst av samerna.

Jag har en torkad fjällkvannekvist i vas hemma, se nedersta fotot. Kvisten är otroligt vacker och detaljerad. Blomställningen ser ut som om den består av små stjärnor, där dom små blommorna en gång suttit.

~ av Ingegerd på 10 augusti 2009.

5 svar to “Fjällkvanne”

  1. Imponerande växt! Men hur kan man skilja den från den giftiga björnflokan? Mittenbilden tycker jag ser ut som en sån.

  2. Är inte björnlokan mycket resligare också? Eller misstar jag mig på bilderna? Tycker de reser sig ur dikena. Gillar bilden på den torkade mot väggen (?)

  3. Kvanne växer här nere vid havet också. Den är vacker med sina fina bollar. Jag har också torkade kvistar av den.
    Björnlokan blir väldigt hög! Det är en ståtlig växt men den är ju besvärlig, ger klåda och sprider sig väldigt lätt.
    Ha en fin helg!

Kommentera

 
