Åkerspärgel


Åkerspärgel, b

Åkerspärgel, a

Åkerspärgel

Åkerspärgel växer på ett lerigt område vid hamnen. Flera kvadratmeter är täckta av åkerspärgel, som blir ca 40 cm, är späd och påminner brudslöja. Blomman med 5 kronblad blir mellan 4 och 8 mm i diameter, alltså ganska liten. Plantan har smala, trådliknande blad, som sitter i en krans runt stängeln. Det blåste och var mycket svårt att fotografera, så jag tog med en liten kvist hem och satte i vatten på balkongen. Då var det lättare att få fina foton.

Jag minns att jag som barn rensade ogräs i rabatterna vid mina föräldrars sommarstuga och det växte många som såg ut som ”dill”. Jag förstår nu att det mycket väl kan ha varit åkerspärgel. Det var bara så att den aldrig hann till blomning då.

~ av Ingegerd på 07 augusti 2009.

Ett svar to “Åkerspärgel”

  1. Jag lär mig så mycket av dina blombilder! Blomster jag tror mig aldrig ha sett, och namn jag aldrig har hört! 🙂
    Första bilden är härlig, med klibbiga hår och ståndare med skuggor! Mittersta är som en mild och vacker jugendskulptur. Mycket fint!

Kommentera

 
