Sileshår


Sileshår blomma (2)

Sileshårets blomma

Sileshår m fjäril

Rundsileshår med byte

Sileshår, 2

Sileshår

Sileshår

Storsileshår

Här uppe växer mängder av sileshår i myrarna. Sileshår är ju en köttätande växt och lever på insekter. Det är ju inte så vanligt, precis. För att lära mig mer om sileshår har jag tittat en del på Internet och fick reda på att det faktiskt finns tre sorter. Rundsileshår har runda, nerliggande blad och växer litet öppet, gärna i vitmossa. Sileshår är av mellanstorlek och har mer uppåtsträvande blad och växer litet mera gömd. Storsileshår växer ännu mera uppåtsträvande och här är dom 12-15 cm höga och växer gömda i gräs.

Det var inte så lätt att fotografera sileshår. Jag har tagit mängder med foton och det var svårt att få några som var riktigt bra, men jag har nästan slagit knut på mig och blivit vindögd för att få till det. Kanske lyckades jag inte riktigt ändå.

~ av Ingegerd på 29 juli 2009.

2 svar to “Sileshår”

  1. Å, så spännande! Aldrig hört talas om denna växt. Tycker du har lyckats riktigt bra, inte minst med fjärilsbilden. Den gör att man verkligen fattar. Huga! 😉

    Jag skulle vilja kunna klicka upp bilderna i större format och se detaljerna, är det något du funderat på?

  2. Vilken härlig serie bilder! Tycker du har fångat den jättebra.

Kommentera

 
