Slåtterblomma


Slåtterblomma, 1

Slåtterblomma

Äntligen! Jag har för första gången hittat slåtterblommor. Den är också helt ny för mig. Nu har jag sett dom i mängder och jag är överlycklig över det. Det blåste ordentligt över vattnet och det var litet besvärligt att få fina foton. Det blev många foton innan jag vågade lita på att jag fick några foton som var bra.

Blomman är ensam på varje stängel, kronbladen är så fint ådrade och som alla andra blommor här uppe är dom besökta av små insekter.

~ av Ingegerd på 18 juli 2009.

2 svar to “Slåtterblomma”

  1. Kul att du har hittat dem. De är ju en av de vackraste små blommor som finns.
    Åkte du dit jag sa? Eller de kanske har slagit ut vi vaukarundan.
    Vita blommor är svåra att fota i sol,kronbladen blir lätt utfrätta.
    Tycker du lyckats rätt bra med exponeringen.

    Maria

  2. Vilken vacker blomma, den känner jag inte till. Liknar nästan en blåsippa i formen. Eller en stor harsyra.Härlig bakgrund på den nedersta bilden, gillar de dova färgerna.
    Idag har vi regn och rusk här, men ändå ganska varmt. Åskan har mullrat lite också.
    Ha en fin lördagkväll.

Kommentera

 
